Lefkas 2019

Het is week 32 , 6 augustus op een vroege dinsdagochtend als we met een busje naar Schiphol Amsterdam worden gebracht. Reeds een drukte van jewelste op de airport.  OR221 naar Preveza gate D68, boarding om 05.00 uur. Eerst iets nuttigen en dan naar Gate D68, dat is een eindje lopen. Een Litouwse maatschappij. De gebruikelijke veiligheidsinstructies worden in het Litouws verkondigd. Een korte vlucht van 3,5 uur. Nog nooit gehoord van de plaats Preveza waar wij landen. Uiteraard is het prachtig weer en warm. Met de koffers ging het ook vlot en we mochten na een busreis van ca. 45 minuten als eerste uitstappen in Ligia. Een rustig plaatsje bij hotel Konaki gelegen langs de hoofdweg Lefkada Nidri.

Het filmpje laat zien waar wij ongeveer onze hotelkamer hebben. Cactussen, planten en bloemen in de grote tuin zijn onze eerste indrukken. Naast het hotel bevindt zich een kleine supermarkt, altijd handig. Het is wel zo dat restaurants, terrasjes etc. afgelegen zijn. Een dikke 300 meter verderop richting Nidri heb je de vissershaven met tavernes en terrasjes en dat is best een eindje lopen als het warm is. Overdag en 's avonds een drukte van verkeer op de hoofdweg. Dat is elke dag zo ook op de doordeweekse dagen. maar wel gezellig. Hotel Konaki biedt alleen ontbijt en lunch aan, voor het avondeten zijn er dus de restaurants langs de hoofdweg en om en nabij de vissershaven. De tweede dag is Lefkada bezoeken met de lijnbus. Tickets kopen is in de bus en betalen bij de conducteur. Zo hoeft een bus niet lang stil te staan bij een halte maar ondanks dit systeem rijden de lijnbussen met vertragingen. Soms komen ze helemaal niet. We besluiten een auto te huren voor 12 dagen i.p.v. een motorscooter. Het wegdek is niet overal even vlak, scheuren, kuilen en groeven in het asfalt heb ik al vanuit de bus kunnen zien. Een kleine Nissan Note, prima ding en op diesel, goedkoop en een zuinige rijder. Aan brandstof waren we voor ca. 50 euro aan diesel kwijt bleek achteraf, de hele vakantie, elke dag kilometers gereden, ook in de bergen. Lefkada is een leuke stad. Druk maar gemoedelijk en niet luidruchtig. Er is een lange knusse winkelstraat die loopt vanaf het centrum tot aan het bruggetje waar het verkeer vanuit Preveza het eiland Lefkas binnenkomt. Bij uitstek dus heel veel terrasjes langs het kristalblauwe water vanwege de koele zeebries en uiteraard genieten van het mooie uitzicht. We zijn net op tijd om een Franse familie te zien vertrekken in kayakken en hoppen op die manier van eiland naar eiland af. Geen alcohol maar lekkere ijskoffie of spa rood, fanta en cola en dat merk ik meteen. Broodjes pita in Lefkada op de boulevard bij de Great Pita zijn om te smullen. De obers beginnen ons al te kennen. O ja, helemaal geen Burgerking of Mc Donald foodketens zoals op vele eilanden in deze regio. Houden zo is mijn persoonlijke mening. Agios Nikitas is een badplaats. Om naar de beach te lopen lopen we heuvelafwaarts, een leuke wandeling overigens maar toen terug. Niet steil maar toch. Ook naar de auto is zwoegen geblazen. Het centrum van dit plaatsje is klein en biedt nauwelijks ruimte voor auto's dus ergens in de omgeving van het centrum parkeren. Waar ook leuk is om te bezoeken is het bergplaatsje Exanthia. Boven staat een hypermoderne taverne en daar springen ook de FlyMe paragliders vanaf een groen talud naar de laaggelegen stranden van Magali Petra, Kavalikefta en Avali. Opvallend is dat veel dames de sprong wagen, de heren zien we mondjesmaat. Niet ver van Exanthia ligt Karya. Ik zeg niet ver, je moet wel bergpassen doorkruisen om er te komen. Overigens mooie wegen en omgeving. Maar goed opletten in het verkeer is een vereiste. Men komt van alles tegen op de weg. Karia is een leuk plaatsje vanwege het knusse dorpsplein en de vele schaduw gevormd door de vele eeuwenoude platanen. Hier is het goed vertoeven. Tot aan 3 keren zijn we hier geweest en dat alleen maar om een beetje koelte te zoeken en de gezellige sfeer. Ook voor de auto is ruime parkeergelegenheid aanwezig. 3 Euro voor de hele dag kan je geen buil over vallen. In Nidri is het druk. Veel toerisme. Dat merken we meteen. Overvolle tavernes en terrasjes doch er zijn dagen dat het ook rustig was. 's Morgens voor twaalven is het redelijk te doen. De een na laatste maandagochtend zijn we wezen varen in Nidri. Skorpios heet het bootbedrijfje gelegen langs het strand als we Nidri binnenkomen vanaf Ligia. We hebben een bootje voor de hele dag gehuurd, rent a boat without a license. We krijgen uitleg over de werking van de motor, brandstof vullen, anker uitgooien, anker lichten, een kaart van de omgeving, waar we wel en niet mogen aanmeren en de veiligheidsinstructies. En dan varen. Leuke tocht gemaakt maar na 3 uren zijn we het al zat. Dus we varen terug. Verbijsterd kijken ze ons aan als we weer aan wal zijn. Zo weinig brandstof gebruikt in 3 uren tijd. Ik zeg ; rustig varen en niet jouw bootje als speedboot gebruikt. Daarna in een klein lokaal restaurantje waar alleen de grieken komen, denk ik, hebben we geluncht. Heerlijke sardientjes gegeten. Daar ben ik dol op. Een hele lange boulevard waar ook de Ferries aanmeren voor Ithaca, Kefalonie. Een stoet van voertuigen wachten op de afvaart. En de eerste keer wisten we dit niet en kwamen we in deze drukte terecht met de Nissan Note. Nooit meer gedaan nadien.

Vasiliki ligt helemaal in het zuiden. Een mooie badplaats, veel surfers en een leuke gezellige haven. Heel veel nederlanders die zeiljachten huren. We hebben een leuke taverne gevonden langs het water met een prachtig uitzicht op de haven. Natuurlijk heb ik veel inktvis gegeten. Minstens een dag ziek zijn hoort erbij. Oorzaak is drinken, ijs, zon, alles door elkaar. Het heeft 2 tot 3 dagen geduurd en daarna langzaam op krachten komen. Komen we 's morgens ontbijten, wie zien we, carbatier Bert Visscher met vrouw en een vriend. Leuk. De landtong zuid westelijk gelegen op het eiland is iets minder druk maar ook hier alleen maar stranden en nog eens stranden. Verder zijn we niet gegaan en zijn we doorgereden naar het oosten richting Vasiliki om hier te lunchen. Huis Rodi in Ligia, niet ver van de vissershaven is een prima huisje. Het huisje, eigenlijk een villaatje, wordt tijden het zomerseizoen gewoon verhuurd aan de toeristen. Normaliter woont hier een gewoon grieks gezin. Mijn zusje en haar vriend vonden het geweldig. Niets mis mee met het huisje. Bovendien was het nog geen 1 km lopen vanaf de hoofdweg. Bij de hoofdweg aangekomen hebben ze direct uitzicht op de vissershaven met de terrasjes. Beter kun je het niet hebben. Ik had nog 2 dagen autohuur dus nam ik ze mee naar de bekende havenplaatsen op het eiland.

Welke indrukken heeft Lefkas op ons achtergelaten?

Lefkas is een rustig eiland. Natuurlijk is er veel toerisme maar toch geen luidruchtige groepjes die door het centrum lopen, het gaat er allemaal "siga siga". Uiteraard zijn ook mooi de stranden en havens, als je van zwemmen, snorkelen en duiken houdt zit je hier op dit eiland heel goed. Hele vriendelijke mensen, waar men maar ook komt. Bovendien is een auto of scooter geen overbodige luxe als je het eiland wil verkennen. Wij hebben gekozen voor een auto en dat bevalt ons prima. Het Konaki hotel is een prima hotel. Ook 's nachts is het heel rustig ondanks dat het gelegen ligt langs de hoofdweg. Kort samengevat hebben wij een een fantastische vakantie gehad. Ook de reis terug naar Nederland verliep probleemloos. En na 2 weken vakantie is het ook weer lekker om thuis te zijn.