Tsjechische Republiek juli 2018

Vakantie 2018

Tsjechische Republiek

Sommige links naar sites zijn in een vreemde taal.

Op moment van publicatie waren er nog geen uitgaven in het Nederlands

Op maandag 30 juli 2018 vertrokken. Bestemming is Schonheide in voormalig Oost Duitsland, voor een overnachting. De volgende dag de grens over, om in Kraslice bij te tanken want natural 95 is goedkoop, 33,50krc ( 1,27Euro/liter). Geen douane meer, ik kon gewoon de grens passeren. De grens werd gemarkeerd met een blauwe bord ; Tsjechische Republiek. Ook meteen een autobahn vignet gekocht bij het pompstation (18Euro). De binnenwegen zijn prachtig. Maar alleen binnenwegen rijden kost onnoemelijk veel tijd. De TomTom mag ook naar tolwegen zoeken. Dus na een uur rijden treffen we de eerste tolweg aan en dat bleef zo voortduren tot aan onze eindbestemming, Celadna.

Celadna 20 jaren later is erg veranderd. Eens was het dorp zo klein, zo stil en verlaten, nu is het erg toeristisch geworden maar dat geldt ook hotel Prosper. Bovendien kent het dorp een golfterrein. Vandaar misschien . .

Natuurlijk ken ik niemand meer van het personeel. Natuurlijk geen airco dus 's nachts was het niet te houden dankzij de ondraaglijke hitte van de afgelopen dagen. Nederland bukt ook onder een zinderende hittegolf met temperaturen tot 37, hier in Celadna dus ook. Maar een paar Kozels donker bier had ik in ieder geval al achterover gekeild.

De volgende dag ( woensdag ) brachten we een bezoekje aan Stramberk. Een leuk dorpje in de bergen. Ook hier was ik 20 jaren geleden met Petra geweest. Er was toen een grote braderie. Zoiets blijft je bij. Na een korte zitpauze zijn we naar het kasteel gelopen. Klimmen natuurlijk in die hitte.Mooie uitzicht daarboven overigens. Die middag zijn we naar Hukvaldy gereden en ergens op een terrasje gezeten. Het plaatsje staat bekend om zijn kasteel maar in de verste verte zien we geen toren of iets wat op een kasteel leek.

We zijn toen het park ingegaan en zijn gaan wandelen. Wel herten gespot, die zochten schaduw op en dat werd meteen op de foto gezet. Geen moment verveeld in dit park er was genoeg te zien. Hadden we bij het beeld van de Vos met de witte puntjes op neus en staart ( dan mag je een wens doen ) doorgelopen dan kwamen we wel bij het kasteel. We zijn maar teruggelopen.

De volgende dag ( donderdag ) was de Lysa Hora ( een bergtop ) aan de beurt. Het ligt in de buurt van Krasna. Om het hoe of wat . . we konden geen fatsoenlijke weg naar die top vinden, TomTom niet en Google Maps niet. Beiden loodsen ons door een wir war van smalle zandpaden de bossen in zonder resultaat. We vonden wel een parking. Hiervandaan kon je wandelen en we kozen de 2,5 km trail. Helaas alleen maar bergopwaarts, na 1 km kon ik niet meer. De padvinders hielden we niet meer bij. De hitte speelde parten.

Toen zijn we teruggegaan naar de auto en daar even gezeten om bij te komen.'s Middags reden we naar Frenstat pod Radhostem en Pustevny. Hier gingen we met de kabelbaan naar Radhostem om de gebouwen te bezichtigen. Er was jaren geleden een hevige brand geweest en nu zijn ze sommigen aan het restaureren. Ik herinner nog het hotel en restaurant maar ook de grote parkeerplaats waar ook bussen kunnen staan. Ook de kraampjes langs het pad naar het Radegast beeld staan mij nog bij. Petra ging alleen de berg op ( ca. 4km ) om naar de Radegast beeld te kijken en ik bleef beneden in de schaduw. Achteraf bleek de klim mee te vallen en het was zeker geen 4 km om daar naar toe te lopen want na een kleine 45 minuten kwam Petra teruggelopen. Maar ze zei dat ik de klim niet had gehaald.

Frydek Mistek is ook enigszins veranderd. Het oude centrum is er nog maar daar omheen is heel veel nieuwbouw, niet zozeer woningen maar winkels en warenhuizen en parkeerplaatsen. Hier ergens hebben we een fan gekocht. Eindelijk koeling voor de warme nachten, want airco's in de hotels zijn een zeldzaamheid in Tsjechie.Het eten is prima. Er is volop keus, waar je maar komt. Eigenlijk wagen we ons niet aan de traditionele Tsjechische gerechten doch gerechten met schnitzel, worst, biefstuk, forel etc. staan meestal op de menukaart en groenten zijn ook niet schaars. Ook het ontbijt in de meeste hotels mag er zijn.We verbleven ongeveer 4 dagen in de omgeving van Beskidy Mountains, voornamelijk de plaatsen waar ik 20 jaar geleden was geweest en die hebben we bezocht.

De Mazda 626 rijdt perfect en voelt zich thuis tussen al die nieuwe modernere auto's die hier rondrijden en zo nu en dan zie je ze ook in de Tesla voorbij sjeesen. De Skoda zie je nu maar mondjesmaat. Ik weet nog goed dat de eerste Skoda Octavia in 1998 op de markt verscheen. Het gaat goed met de economie in het land. Het Prosper hotel is niets voor niets volgeboekt en dat is heel wat vergeleken met een kleine 20 jaar geleden.

Van de firma Ferrum s.r.o. in Frydtland nad Ostravice is behalve een paar oude schoorstenen niets meer van terug te zien. Zelfs de hoofdingang was moeilijk te vinden. Veel veranderd in deze omgeving. Misschien wordt het oude industrieterrein met de grond gelijkgemaakt om daarna kantoren, hotels en huizen te bouwen. Ooit was dit gedeelte heel erg rustig. Ooit was dit gedeelte van de Beskidy een omgeving waar de tijd had stilgestaan. Nu, anno 2018 is het een bezienswaardige stad geworden met schilderachtige satelietdorpjes die haar weerga niet meer kent. Celadna is daar een van. Je vind ze mooi of niet. Iedere dorp of stad heeft zijn eigen karakter.

Ivancice ( bekend om de champignons ), ons volgende reisdoel ligt ten zuidwesten van de stad Brno. Het ligt ca. 20 km vanaf de snelweg. Reisdoel wil ik eigenlijk niet zeggen. Het is een rustpunt. De hele traject tot aan Praag is ruim 500 km. Vandaar hebben we Ivancice als rustpunt gekozen en ook vanwege de goedkope appartement. TomTom stuurt ons via allerlei binnenwegen naar het centrum. Het appartement ligt ietsjes buiten het centrum. Een leuke appartement met een ruime kamer, douche en toilet en de omgeving is heel erg rustig. Na gedronken en gegeten te hebben zijn we het centrum ingegaan. Als er een feest was dan moet het hier erg gezellig zijn, maar een door de weekse dag zoals vandaag is op het dorpsplein wel heel erg saai. Zo nu en dan gebeurt er iets maar meer ook niet. Ook in de omgeving was er niet veel te zien. Als de MotoGP weekend niet gehouden werd dan moet hier in het centrum nog veel rustiger zijn.Maar op het appartement viel niets op aan te merken. Prima en goedkoop.

De volgende dag, op de zaterdag dus, vakantie weer 1 week voorbij, rijden we richting Praag. Het weer is extreem en in de zon is het niet uit te houden, ruim 35 graden in de auto, buitengewoon extreem.

Straskov Vodochody is de naam van het plaatsje in de omgeving van Praag. Lidice was in de buurt en daar reden we diezelfde dag naar toe. Over Lidice verwijs ik naar de website. Het is triest wat hier gebeurd is. En dat geldt ook voor Theresienstadt.

Het hotel is prima en best een redelijke kamer met douche en toilet en ja hoor . . een echte ventilator alleen die uit Frydek is beter, maakt geen herrie en koelt perfect.

En eigenlijk hadden we nog een afspraak met Tsjechische kennissen uit Klatovy die ook op vakantie waren in Krkonosse ( Reuzegebergte ) maar die hadden al een paar dagen geen bericht meer gestuurd. Toen hebben we besloten om lekker naar huis te gaan. Dus de maandag zijn we huiswaarts gereden.

Heel veel drukte op de Tsjechische wegen en ook op de Duitse autobahnen. Maar dezelfde middag zijn we lekker thuis. Oost West Thuis Best. Thuis keek ik op mijn whatsapp. Onze kennissen gingen ook huiswaarts en vroegen waar we ons eventueel konden ontmoeten. Too late.