Madrid

Madrid 2015

Donderdag 10 september

Vroeg op. 07.00 uur vertrekken we. De A16 voorbij de Van Brienenoord brug tot de aansluiting met de A20 een hardnekkige file. Het gaat stapvoets. Daarna de A13 op richting Delft. Dit gaat wel, maar op de A4 richting Amsterdam wil het niet vlotten, vooral in de buurt van Roelofarendsveen. Om 08.45 uur arriveren we bij Quick Parking om de auto weg te zetten. Om 09.15 uur lopen we in de vertrekhal op zoek naar de balies van Air Europa. We hebben onze e-tickets en boardingpassen thuis uitgeprint. Onze koffer moeten we afgeven. Niet bij een balie maar bij een drop off balie. Je voert een boardingpas in het apparaat en de gegevens worden meteen verwerkt. Daarna zet je de koffer op de band, het wordt gewogen en als het gewicht goed is krijg je de labels uit het apparaat om de koffer zelf te labelen. De rest gaat vanzelf.

Air Europa ( KLM partner ) is een airliner en verzorgt dagelijkse vluchten van Amsterdam naar Madrid en visa versa. Seat 20 is niet echt een goede plaats, het is net achter de vleugels. De volgende keer houden we rekening mee. Een rustige vlucht. Een beetje turbulentie boven het Iberisch schiereiland na een vlucht van 2 uur en 30 minuten. Een groot vliegveld is Aeropuerto Bajaras ongeveer 13 km ten noordwesten van Madrid. Een taxi nemen of de metro? We nemen de metro. Het Madrid metro-netwerk lijkt op die van Londen alleen iets lastiger i.v.m. de spaanse taal. Niet alle info is in het engels en het netwerk kent ook geen benamingen zoals west- , east-, south- of northbound. Begin en eindstations en een kaart waar de locaties en bezienswaardigheden te zien zijn is voor ons al genoeg.

Tickets voor de metro zijn niet duur. We nemen een 10 ritten kaart zone A voor 2 personen inclusief luchthavenbelasting en dat kost Euro 15,90. Dit is alleen op de aeropuerto. Op alle andere stations betalen we Euro 12,20. Dat is niet duur. O zo handig deze 10 ritten ticket. Naar de perrons toe stop je deze ticket in een poort (draaihek) stempelautomaat voor een stempel en daarna geef je de ticket vervolgens aan je wederhelft. Dus 1 rit van A naar B met 2 personen zijn 2 stempels. 1 Rit van A naar B kunnen verscheidene metrolijnen zijn (het is 1 rit) mits je je maar op het metrostation blijft begeven. Dat is handig. Maar met 1 grote koffer is het haast niet te doen in de metro. Overvolle treinen en van perron naar perron is niet altijd met roltrappen voorzien, het is sjouwen en nog eens sjouwen. Terug naar huis nemen we een taxi.

De eerste stop met L8 is in Nuevos Ministerios. Daarna met de L10 naar Tribunal en vandaar met L1 naar Gran Via ( Grote Weg ). Hier nog geen 100 meter vandaan is ons Hotel. Natuurlijk even zoeken maar na hier en daar gevraagd te hebben komen we bij ons hotel. Omkleden en dan de buurt verkennen. Wat mij opvalt is dat de madrilenen aardige en vriendelijke mensen zijn. Bovendien zijn ze hulpvaardig en heel gemoedelijk. Ik voel me meteen thuis in deze grote stad. Op de Gran Via is het erg druk en niet alleen van het autoverkeer. Heel erg veel toeristen natuurlijk. Een straat met veel dure winkels, restaurants en hotels. Druk maar gezellig. En het gezelligst is het in de zijstraatjes. Hier tref je vele tavernes, cafe's, bistro's en restaurantjes aan. Met dit mooie weer kan je zitten op de vele terrasjes. De oude binnenstad biedt voor ieder wat wils. We gaan ons wel vermaken de komende dagen. Houd je van architectuur, geschiedenis en kunst dan is Madrid zeker een stad waar je moet zijn. Bovendien wordt a.s. zondag de Vuelta ( de wielerronde van Spanje verwacht ). De finish is op de Plz. Cibeles. Dat is ongeveer een 10 minuten lopen van ons hotel vandaan.

Puerta del Sol is een groot plein, heel druk maar gezellig. Plaza Mayor is zuidwestelijk gelegen en ongeveer een klein kwartiertje lopen. Maar Playa Mayor bewaren we voor later. Eerst de omgeving verkennen. We lopen de Calle Alcala op in noordoostelijke richting om uiteindelijk weer op de Gran Via uit te komen.

Vrijdag 11 september

Met de hop-on-off bus vandaag. Eerste halte bij de Tempel van Debod gelegen in het park Del Oeste. Een rustige park, voor wandelaars, joggers en fietsers. Rustig omdat het nog vroeg in de ochtend is. Maar het belooft vandaag weer warm te worden. Trouwens wordt het weer de komende dagen alleen maar beter.

We wandelen vervolgens naar de Palacio Real. De koning woont hier niet, alleen bij officiële gelegenheden. De rest van de tijd wordt het paleis gebruikt als museum. Op iedere woensdag (behalve in augustus en september) kan je de aflossing van de koninklijke garde bijwonen op de Plaza de Oriente. Tussen de Rio Manzanares en het paleis ligt de koninklijke tuinen, Campo del Moro (kamp van de Moren), een schitterende tuin waar Petra vele foto's maakt. Daarna zijn we helemaal naar de Puerta de Toledo gewandeld. Daar hebben we de hop-on-off bus gepakt en zijn we onze toer met deze bus gaan maken.

De madrilenen zijn vriendelijke mensen en helpen je graag als je de weg niet meer weet. Ze zien graag toeristen. Dat brengt geld in het laatje. Maar ook zonder toerisme zal het niet echt slecht gaan. Zoveel bedrijvigheid en activiteit in deze stad, het is best indrukwekkend allemaal.

Vanaf 11 september hebben we onze dagboek niet meer bijgehouden, doch slechts hier en daar wat aantekeningen gemaakt en de hoogtepunten opgeschreven.

We vertoeven ons meestal in het drukke centrum. Gezellig in drukke of hele smalle straatjes lopen of ergens een schaduwrijk terrasje zoeken. Ook het eten is fantastisch. Ik eet veel vis of tapas. Aanstaande zondag eindigt de ronde van Spanje in Madrid. De finish is niet ver van ons hotel vandaan. Ook dit moet heel bijzonder zijn. We gaan dit spektakel voor het eerst meemaken.

Het hotel is prima. Je hoeft niet aan bepaalde tijden te houden. Beneden in de lounge staat altijd een concierge klaar om al jouw vragen te beantwoorden. Het maakt niet uit hoe laat je 's avonds binnenkomt. Het hotel is de hele nacht open.  Direct stap je het hotel uit of je bevind je meteen in de gezelligste straatjes van Madrid en de Gran Via van deze grote stad. Het bruist van de gezelligheid hier, dag en nacht, 7 dagen in de week. Meteen links is een visrestaurant. Zoals gewoonlijk eet ik garnalen.

Met de metro is het fantastisch reizen naar andere delen van de stad. Ook heel gemakkelijk is de 10 ritten kaart. Thuis heb ik een overzicht van het metro-netwerk gedownload.De vraag is, wat willen we gaan kijken. Eigenlijk hebben we geen plan. We zien wel. Zien we een indrukwekkende naam zoals de Plaza Mayor, dan gaan we er naar toe. Een tegenvaller overigens, Plaza Mayor, een groot deel van de gebouwen staan in de steigers. Het plein deed dienst als marktplein, tijdens de Middeleeuwen.

Doch het is goed vertoeven op dit plein, vooral 's ochtends of 's avonds want dan is het niet zo heet.

De 5 bezienswaardigheden :

1. Plaza Mayor

2. Slenteren door schilderachtige straatjes

3. Koninklijke paleis, kathedraal en de opera

4. Slenteren op de Gran Via

5. Het stadspark El Retiro

De Gran Via is een fantastisch chique boulevard. Het begint bij de banken boulevard en eindigt op de Plaza de Espana. Heel druk natuurlijk maar gemoedelijk en relaxt. In 1919 is er al een metroaansluiting. Dagelijks passeren honderduizenden mensen deze boulevard en zo ook duizenden auto's. Een boulevard met veel winkels, restaurants, barretjes, hotels en pensions en biedt hierdoor dus veel werkegelegenheid voor de Spanjaarden.

Het laatste deel van de Via is niet zo opwindend, voor ons alleen interessant omdat daar de finish van de Ronde van Spanje wordt voltooid. Een hele happening. Veel wielerfanaten en toeristen komen de eindstrijd gadeslaan. En ondanks de drukte kunnen we de fietsers goed zien en volgen.

Het weer is fantastisch en daat gaat het natuurlijk om. We treffen het weer, mooi weer en de wielerevenement. Ons verblijf in Madrid kan niet meer stuk.

Eten is niet duur, vis daarentegen wel. Spanjaarden en tapas eten, dat is onverbrekelijk met elkaar verbonden. Kleine hapjes en heel lekker. Ik neem veel tapas met vis. En spareribs grillen kunnen de Spanjaarden heel goed. Grote lappen spareribs, sappig en mals, ik heb ze nog nooit zo heerlijk lekker gegeten. Ook in de markthal Mercado de San Miguel is het goed vertoeven. Een markt met vers fruit, groenten, vis en vlees en natuurlijk de kleine eettentjes. We lopen heel wat keertjes over de Plaza Gallao naar de Plaza Puerta del Sol. Er is hier van alles te zien.

De voorbereidingen voor de Fuelta oftewel de Ronde van Spanje is in volle gang. Het is een drukte van jewelste in de stad. Wegafzettingen en blokkades zijn al in de vroege ochtend begonnen. Het duurt nog een tijdje eer de renners de Gran Via opkomen en de rondjes gaan rijden. Eerst zullen de dames finishen. Wij begeven ons naar de andere kant van de Gran Via met de metro naar station Noviciado en van daaruit lekker wandelen. Zo komen we de dagen wel door.

O ja . . nog een vermelding waard is ons bezoek aan de studenten stad Salamanca met de trein. Een ticket koop je op het station Nuevos Ministerios, kosten retourtje Euro 19,30 p.p. voor een 3 uren durende rit met bewaking aan boord.

Maar Salamanca is een mooie stad. Op aanraden van mijn zusje, dus mocht je in de buurt zijn van Madrid, breng ook een bezoek aan Salamanca. Wat een schitterende bouwwerken tref je hier aan. We kijken onze ogen uit, werkelijk waar. Van gemeentehuis tot en met kloosters, kerken, musea en kathedralen, allemaal schitterende architectuur.

En hou je van voetbal dan mag je het Bernabeu stadion van Real Madrid niet vergeten. Tot slot op de terugreis naar Holland namen we de taxi naar het vliegveld. O zo gemakkelijk en goedkoop. 25 Euro voor de rit en geen gesjeul met de koffers bij het in- en uitstappen van de metro.De vlucht terug verliep zonder vertraging. Even op de koffers wachten en toen naar huis.Een paar dagen Madrid is ons goed bevallen en is zeer zeker voor herhaling vatbaar.